søndag, marts 21, 2010

Morgenmad og haveterapi


Morgenmad er dagens vigtigste måltid. Jeg undrer mig hver gang, at jeg hører folk sige, at de ikke har spist morgenmad. Jamen, det må være gået helt galt for dem! På bloggen Simply Breakfast er der det ene fine billede efter det andet af dette vidunderlige måltid, der sparker dagen i gang. Jeg henter inspiration og bestemmer mig for at gøre mere ud af min morgenmad. De dage, hvor jeg tager mig sammen til at lave grød, er bare bedre. Men i det hele taget - at bruge tid på sin morgenmad er et plus for ens velbefindende.
Hvad spiser du til morgenmad?
Jeg har fået læst Signe Wennebergs "Haveterapi". Skøn bog, hvis man er til sådan noget chick lit - wellness havehygge litteratur, og hvem er ikke det? Jeg er i hvert fald helt på.
Bogen er fin, og der er meget rigtigt at hente. Jeg ved af egen erfaring, at altanterapi holder og virker. Og det er godt at blive klog på, hvordan andre bruger deres have. Eneste anke er, at det er en meget pæn bog. Signe Wenneberg skriver selv et sted, at hun ikke har ønsket at lave endnu en livsstilsbog, der kommer til at dunke os i hovedet med, hvad vi ikke kan leve op til. Jeg vil se det på den måde, at der er mange billeder i af smilende overskudsagtige børn plus Signe Wenneberg stillet op i smukke grønne omgivelser. Men hvis man ikke får overfølsomme reationer på den slags, så er det en meget fin og livsbekræftende bog.
Jeg har to Signe Wenneberg-bøger, der venter. Jeg glæder mig til at læse dem. Lad mig endelig ikke forspilde chancen for at nævne, at hun er opstillet for Socialdemokraterne et eller andet sted i Københavnsområdet. Jeg synes, at hun er sej. Og jeg ser frem til, at hun laver en havebog om betonhaver - bedre kendt som altaner.

4 kommentarer:

Elisabeth sagde ...

havregrød til morgenmad styrer! måske man skulle begynde at lave det i microen på p-skolen...? får sjældent spist morgenmad herhjemme, men nyder at sidde og spise den derinde, for så kan jeg også få det livsnødvendige krus the med...
haver er en genial opfindelse, om de så er i beton eller kæmpestore. glæder mig til der kommer liv i køkkenhaven igen, selvom den ikke er så stor som jeg kunne ønske...

Lene sagde ...

Elisabeth: Ja, gør det. Hvordan du kan komme helt til Århus uden morgenmad, forstår jeg ikke.
Jeg tror bestemt, at du har en dejlig have. Og det er snart tid til at komme ud i den. Det skal vi snakke meget mere om :)

Nille sagde ...

Jeg er vist en af dem, det er gået helt galt for - lige siden jeg var barn! Da sad jeg og hakkede i det tørre toastbrød indtil alle havde opgivet og havde forladt køkkenet. Så gemte jeg det i lommen og skyllede det ud i toilettet!

Men nu er jeg faktisk begyndt at få noget, der ligner en vane med grapefrugt om morgenen og en rugbrødsmad med kalkun, når jeg lander på kontoret - for spise så bastant lige når jeg vælter ud af sengen er altså umuligt.

Men det er helt sikkert sundere - måske jeg skulle i gang med at lave grød også?

Lene sagde ...

Nille: Det kan jeg kun stemme for. Du kan bare prøve, om det er for dig.
Jeg kender flere, der har det som dig. Ingen morgenappetit. Meget mærkeligt, når jeg har en mave, der knurrer af mig, hvis jeg ikke står hurtigt nok op :)