lørdag, november 07, 2009

Lidt af hvert

Hep hey... Nu kunne man godt tro, at manglende blogskrivning skyldes overdreven vintersurmulen, men det er IKKE tilfældet... heldigvis.
Jeg har såmænd bare kreativt travlt, og det er skønt. Jeg går på et lille malekursus, jeg tegner på livet løs, og så har jeg været ude.

Der er ingen fotodoku, for mit kamera er taget på ferie i Egypten med Bedsteveninde i 14 dage. Minus: Hvordan skal det gå mig, når de begge to er væk i så lang tid?
Plus: Jeg har 'glemt' at fortælle hende, hvordan man sletter billeder på kameraet, og hun skal nok få taget nogle billeder, der udstiller en overdreven interesse for lækkerbrune mænd eller noget andet sjovt.

Nok om det. Som sagt har jeg været ude af sofaen og er blevet bombet med inspiration.
  1. Foredrag med Jørgen Leth.
  2. Foredrag med Søren 'Papfar' Behncke.
  3. This is it.

Lad mig bare begynde med This is it. Filmen med øvelserne til de Michael Jackson-koncerter, der ikke blev. Det er og bliver et mysterium, hvordan der kunne komme så fantastisk musik ud af et så aparte menneske. Men hvis man prøver at abstrahere fra det, så er det en god film. Det var inspirerende at kigge ind i et værksted. Hvad er processen før det perfekte resultat? Det giver en lille smule ro i ens eget ambitionsniveau, når selv Michael Jackson måtte øve sig.

Foredraget med Søren 'Papfar' Behncke gav en masse ideer og løftede sløret for en verden af pap. Det er efter sådan et foredrag, at man skulle have 14 dages ferie i et fedt værksted, hvor man ikke skulle præstere, bare være opfindsom. Der var lige en ting i foredraget, der var den helt store stopper for at sige sit job op og leve som fri kunstner... Det lugtede langt væk af tålmodighed. Ja, det er så ikke lige mig. Men papkasser... helt klart!

Og så er der jo Jørgen Leth. Ja, måske ved jeg ikkke så meget om film, men derfor kan man jo godt nyde et kreativt menneskes arbejdsmetoder. Jeg fik meget ud af at høre om nysgerrigheden som drivkraft, om at turde gribe tilfældigheden og om hugge fra højre og venstre og omdanne det til ny kunst. Fantastisk mand.

De næste par uger holder tempoet, så flere input er forude. Jeg glæder mig.

4 kommentarer:

Nille sagde ...

Michael Jackson har jeg aldrig været fan af må jeg blankt indrømme... men selvfølgelig har jeg danset som en gal til hans sange, da jeg var ung.... ak de tider!

Leth til gengæld synes jeg er et meget interessant menneske på trods af al den polemik han har været udsat for! Det ville jeg gerne have hørt... og den sidste var vist ikke opfundet, da jeg boede i Dannevang?

Anonym sagde ...

Næh, hvor er du snu og udspekuleret. Det er med garanti med vilje, at du "har glemt" at fortælle veninden hvordan man sletter billederne på kameraet, så du selv for chancen for se de lækre mænd hun har fotograferet, hehe.

Og jeg synes egentlig det er meget fair: noget for noget!!! :-)

Lene sagde ...

Nille: Måske kan du godt se *This is it' alligevel. Den er svær at sidde stille til.

Nej, 'Papfar' er en ny sag, og eftersom jeg ved, at du ikke er så meget til moderne kunst, så er det ikke sikkert, at du har hørt noget til ham. Han er ud af streetartkulturen, men han var udstillet på Aros sidste år. Prøv at google hans billeder, og så vil du se pap...

Lene sagde ...

Jens: Det er da det, det er! Men hun har sine teenagedøtre med, og jeg tror, at de lurer, hvordan man sletter dem.
Men ellers er det ganske rigtigt en slags gave til mig :)